Behavioral Learning
- Teori ini diperkenalkan oleh Ivon Pavlov dan di kembangkan oleh Thorndike dan Skinner.
- Mereka berpendapat pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan tingkah laku.
- secara umumnya teori behavioris ini menyatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran akan mempengaruhi segala perbuatan atau tingkah laku pelajar sama ada baik atau sebaliknya.
- Teori ini juga menjelaskan bahawa tingkah laku pelajar boleh diperhatikan, dikawal dan diramal.
Cognitive Learning
- pembelajaran adalah satu proses dalaman yang berlaku dalam akal fikiran, dan tidak boleh diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku.
- Bruner dan Piaget, teori-teori pembelajaran mereka adalah tertumpu kepada cara pembelajaran seperti pemikiran celik akal, kaedah penyelesaian masalah, penemuan dan pengketogorian.
- Menurut teori ini, manusia memiliki struktur kognitif, dan semasa proses pembelajaran, otak akan menyusun segala maklumat di dalam ingatan.
Humanistive Learning
- Pembelajaran manusia bergantung kepada emosi dan perasaannya.
- Carl Roger menyatakan bahawa setiap individu itu mempunyai cara belajar yang berbeza dengan individu yang lain. oleh itu, strategi dan pendekatan dalam proses pembelajaran dan pengajaran hendaklah dirancang dan disusun mengikut kehendak dan perkembangan emosi pelajar itu.
- Setiap individu mempunyai potensi dan keinginan untuk mencapai kecemerlangan kendiri. maka, guru hendaklah menjaga pelajar ddan memberi bimbingan supaya potensi mereka dapat diperkembangkan ke tahap optimum
super lotto draw tonight【Malaysia】today starvegad starvegad bet365 bet365 6903ll▷ Soccer Tips and Predictions for Today
BalasPadam